21.6.11

L'hostal

Quan dius el seu nom tothom riu per sota el nas, especialment els forasters que no estan acostumats a sentir-lo. Però es diu així: l’Hostal de la Polla. Segurament des de fa molts anys i possiblement a causa d’alguna gallina. No s’ha de malpensar. L’Hostal de la Polla és un edifici abandonat des de fa dècades, que, quan la carretera no era més que un camí ral, feia les funcions d’hostal. No sé quan devia tancar-se, jo sempre l’he conegut així, deshabitat.
L’edifici és molt bonic, en la seva deixadesa. Construït amb materials humils, maons i pedres irregulars, té la bellesa de l’arquitectura popular. Formes simples, colors terrosos, teulat envellit. Al primer pis, s’obre una galeria d’arcades, coberta amb el verd, ara desbordat, d’una parra. Si algú s’arreglés la casa, podria viure-hi amb plenitud, convivint amb la seva bellesa i amb el pòsit de la història.
Quan anem amb bicicleta a la Font dels Enamorats –un altre nom bonic al qual no parem atenció- hi passem per davant. L’altre dia, l’À. es va parar i va dir-me:
- Sabies que això abans era un hostal i que fa molts anys va venir-hi Don Quijote?
Em vaig quedar tot parat, rient també amb cara de murri com els que senten per primer cop el nom de l’Hostal de la Polla.
- Ah, si?- vaig dir-li. Com ho saps?
- M’ho va explicar l’altre dia l’R. És veritat, eh?- em va respondre ofès, davant la meva expressió sorneguera.
L’R és el seu cosí, lector tenaç, que s’ha passat les darreres setmanes gaudint i alhora lluitant amb el Quijote. Fa uns dies, amb l’altre R., pare de l’anterior i tio de l’À., van venir-lo a buscar per anar a collir cireres a l’hort d’en M., que està just darrere l’hostal. Coneixent-los a tots dos, no m’estranya gens que li expliquessin aquesta història del pas de Don Quijote per Aiguafreda, segurament condimentada amb tot tipus d’ingredients.
I bé, m’agrada aquesta fantasia. Tenint en compte l’admiració de Cervantes pel bandoler osonenc Perot Rocaguinarda, que és esmentat al Quijote com a Roque Guinart, bé podríem imaginar-nos el pas de l’insòlit cavaller i el seu escuder per aquestes terres i, per què no, el seu recés en aquest Hostal de la Polla o en el seu antecessor. Se non è vero, è ben trovato.

2 comentaris:

Anònim ha dit...

Sensacional!!! Pau V

Àlex Figueras ha dit...

Gràcies!