2.6.09

Estampes franceses: La Villatade


Cap de setmana llarg a La Villatade, una finca situada entre les comarques del Cabardès i el Minervois. A França, l'artificial delimitació territorial en departaments està ja tan arrelada que les regions i comarques històriques s’han anat difuminant –igual que les llengües que no són el francès- fins al punt que resulta difícil, almenys per a mi, conèixer-ne els límits. El fet és que La Villatade produeix vins de la denominació d’origen Minervois però està situada al poble de Sallèles-Cabardès, o sigui que la cosa està difícil. Deu ser com el que ens passa a Aiguafreda, sempre a cavall entre Osona i el Vallès.
Però no ens perdem en disquisicions territorials. Deixant enrere l’empori turístic de Carcassone, la carretera s’enfila lleument seguint el curs del riu Orbiel. Ràpidament s’oblida el mercadeig de la cité i dels seus suburbis plens de rotondes, Intermarchés, Leclerqs, Campaniles i –empara’ns José Bové- McDonald’s. Els pobles es fan cada vegada més petits, l’aire s’aclareix, els arbres comencen a resseguir la carretera i els camps de vinyes van apareixent aquí i allà. Quan tombem en direcció Sallèles, el cotxe comença a navegar solitari en un mar de vinyes. Possiblement la vinya sigui el paisatge que més m’agrada. Ni prats alpins ni cims nevats ni boscos frondosos ni platges d’aigua turquesa ni illes paradisíaques. Doneu-me vinyes d’un verd viu i intens, camps d’oliveres o de cereals, rengleres de xiprers assenyalant el cel blau, cases de pedra ocre i teula cuita abraçades a una església, casalots nobles protegits per la frescor d’arbres centenaris. Paisatges guiats per l’activitat humana tradicional i civilitzada.
Al Cabardès, el domini de la vinya és abassagador. La lluïssor del verd dominant només s’interromp per les taques grogues d’unes grans mates de ginesta florida. Una altra característica d'aquestes terres és l’amplitud: terrenys ondulats, cels oberts, pobles petits, escassa presència humana. Contrapunt molt necessari a la superpoblació aclaparadora de la nostra metròpoli. De fet, aquestes escapades responen en bona part a la rotunditat d’aquest verb: escapar.
Instal·lats a La Villatade ens fem una idea –potser idealitzada- de la vida d’allí. Tenir cura de les vinyes, produir el vi, estimar-lo, vendre’l. Treballar a l’aire lliure, criar un parell de cavalls, portar els horts, arranjar quatre coses. Exposar-se al fred i al sol, saber llegir el temps, tenir la pell colrada. Segur que deu ser més complicat que això, però ens quedem amb aquesta mirada.
Passegem entre les vinyes. L’À xuta una pilota pels camps, l’N ensopega amb les pedres del camí. El sol declina i les fulles dels ceps llueixen més que mai. El fill de la casa cura la pota d’un cavall, alguns compradors de vi se’n van. El masover rega les tomaqueres amb l'aigua d'una bassa. La calma va creixent. Algun porticó es tanca. Es fa fosc tard. Els nens se’n van a dormir. Mengem pa i formatge i bevem vi d’aquelles mateixes vinyes que ens envolten. S’imposa la nit i el silenci només s’altera per algun tro llunyà i somort.

3 comentaris:

ramon figueras ha dit...

Alex seré crític perquè n'estic fart del molt bé,felicitats,que bé que escrius,m'ha agradat molt,i totes aquestes coses que no condueixen enlloc.

Ja saps que no sóc gota pedant,més aviat tot el contrari,però haig de confessar que estic patint lo de "la diabòlica mania" d'una forma molt intensa.Com en el caçar cada dia hi penso i cada dia hi dono moltes voltes.Crec que l'últim paragraf és fruit d'un seguit d'imatges,d'impressions que segurament et van causar quelcom dintre teu.Una emoció,una sensació,alguna cosa intensa,...o com n'hi vulguis dir.Però no crec que enumerant una imatge darrera l'altre sigui la forma adequada de transcriu-re-ho al paper.Falta alguna cosa,algun fil que uneixi aquestes imatges.No sé si m'explico...

Agrairia comentaris CRÍTICS i SINCERS en aquest sentit o en un altre sentit cap als meus escrits .Crec que és molt sa,molt més que no pas les felicitacions!!!!!!!

Et volia trucar per donar-te les gr`cies per "La chasse" però aprofito ara que ja sóc aquí.GRÀCIES!!!!!

Àlex Figueras ha dit...

Molt bé, Ramon. Cría cuervos...
Seriosament. Ja sé que aquest recurs d'utilitzar frases curtes -fins i tot paraules aïllades- no té massa bona premsa. De totes formes a mi m'agrada i em sembla efectiu. Una altra cosa és que jo en tregui bons resultats.
Això d'escriure cada dia em sembla més complicat i difícil. A més, jo sóc un gran partidari de reescriure i la immediatesa que dóna el bloc a l'hora de publicar és una temptació contra la reescriptura. No busco excuses; tots tenim les nostres limitacions.
Potser peco de massa ambiciós però el que intento en tot moment és transmetre algun sentiment, una idea, una sensació, la pulsió d'un moment. I això és el que pretenia en aquest cas, possiblement sense èxit, com m'has fet notar.
D'altra banda, vull deixar clar que, a l'inversa que el Ramon, jo sí que accepto felicitacions i copets a l'esquena.

ramon figueras ha dit...

Aquí el crític literari!

1:Déu em guardi de donar lliçons a ningú!S'ha d'entendre com un intent de parlar de com s'ha de fer una cosa que no pot generar més que fustracions,per la impossibilitat de transcriure b´les coses sentides.

2:Evidentment el text em va agradar i vaig veure les imatges del final,el sol caure,la calma del capvese,l'À xutant i la n ensopegant.Ho vaig veure tot perfectament però faltava alguna cosa que ho acabés de quadrar tot de forma "perfecte"(entre cometes perquè perfecte mai sera).

3:Jo tb crec en el reescriure i trobo gairebé impossible fer textes correctes sense fer-ho.En Foix deia que els seus versos els feia a l'acte,pim-pam,jo nom'ho acabo de creure...

4:A mi també m'agraden molt les felicitacions però sóc poc diplomàtic i no 'acabo d'espressarme bé.A mi m'encanta quan em diuen que un escrit està bé però trobo a faltar de tant en tant que algú em digui què no li agrada o algun error flagrant que pugui cometre(ortografia a part).també m'agradaria que algú em digués si tal cosa és millor no posar-la perquè és un conyàs,si faig masses descrpcions,o qualsevol altra cosa que pugui servir per millorar.És simplement això.

5:Espero que ara m'hagi explicat millor.